Potřebujete novou pračku, sušičku, ledničku nebo třeba jen vysavač a chcete si ho vybrat pěkně z klidu domova a mít čas si vše pořádně rozmyslet? V loňském roce se objevilo velké množství podvodných prodejců elektra na internetu a mnoho lidí díky tomu přišlo o své peníze. Aby to nepotkalo i vás, stačí se držet pár chytrých rad:
1. Už víte jakou značku i jaký model spotřebiče chcete koupit a není nic jednoduššího než si na internetu najít nejlevnějšího prodejce. Není však všechno zlato, co se třpytí. Raději zvolte ověřeného, který má už nějakou historii a získal i hodnocení od jiných zákazníků. Cenné informace i s recenzemi prodejců, ale i konkrétních výrobků získáte na internetu na specializovaných stránkách, které se srovnáváním jednotlivých produktů zabývají a stejně tak i hodnocením prodejců.
2. Od 1.ledna letošního roku mají všichni provozovatelé e-shopů s elektronikou povinnost uvádět u každého výrobku i energetický štítek. „Přesněji řečeno grafické vyobrazení energetického štítku, na který jsme byli dosud zvyklý z kamenných prodejen s elektronikou. Tato povinnost se vztahuje na chladničky, vinotéky, pračky, myčky nádobí, televizory, klimatizátory vzduchu, sušičky prádla, vysavače a nově také trouby, odsavače par a v září 2015 přibydou i ohřívače,“ vysvětluje Radek Hacaperka, generální ředitel CECED CZ (Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů).
3. Pokud Vás prodejce tlačí do platby předem nebo jiný druh platby nenabízí, rychle pryč. S největší pravděpodobností jste narazili na podvodný e-shop. Toto chování je pro ně typické.
4. Už se vám stalo, že jste na objednané zboží čekali dlouho? Pokud prodejce uvádí, že má zboží skladem, měl by jej také dodat ve lhůtě, kterou uvádí. Problém to může být u vestavných spotřebičů, které potřebujete k dokončení nově budované vestavné kuchyňské linky nebo třeba u lednice a pračky, spotřebičů, bez kterých se neobejde žádná rodina. Někteří prodejci dokonce nabízí u nákupu nad určitou hodnotu dopravu zdarma. Při výběru doručovací společnosti zvolte takovou, se kterou už máte dobré zkušenosti nebo můžete zvolit i osobní odběr popř. rezervaci na prodejně, kterou dnes už někteří prodejci nabízejí.
5. Možnost vrátit výrobek zakoupený v e-shopu máte díky §1829 občanského zákoníku. Ten vám umožňuje vrátit zboží bez udání důvodů do 14 dní od převzetí. Zboží doručujete na vlastní náklady, nesmí být použité a ideálně v původním neporušeném obalu. Jiné podmínky jsou v případě reklamací. Před koupí si proto zjistěte, jakým způsobem prodejce reklamace vyřizuje, abyste předešli případnému dalšímu rozčarování.
Foto: Archiv