více >>

Ať už svítí slunce nebo nás bičuje déšť, jaro je tady v nové síle a s ním i všebarevná zelenina a omamně vonící bylinky. Nechte se zlákat a vytvořte s jejich pomocí dokonalé menu.

Rukolová polévka s kozím sýrem

rukolova polevka

Doba přípravy: 30 minut; nutriční hodnota: 204 kcal

Suroviny na 4 porce: 1 balení rukoly, 1 cibule, 1- 2 brambory, 60 g slaniny, 1 litr horké vody nebo zeleninového vývaru, 1 balení kozího sýra, sůl, pepř

Rukolu omyjte, nechte na cedníku okapat a pak ji nakrájejte na kousky. Cibuli oloupejte a nakrájejte na nudličky. Brambory oloupejte a nastrouhejte na hrubém struhadle.

Slaninu nakrájejte na malé kostičky a nechte v hrnci rozpustit. Přisypte cibuli a za stálého míchání ji osmahněte do světle žluté barvy. Přidejte nastrouhané brambory, lehce je orestujte, zalijte 1 litrem horké vody nebo zeleninového vývaru a osolte. Vařte 5 minut, přidejte nakrájenou rukolu a vařte dalších 5 minut.

Polévku rozmixujte ponorným mixérem. Okořeňte čerstvě namletým pepřem a na talířích ozdobte kozím sýrem.

Tip: Kozí sýr můžete nahradit brynzou, tedy ovčím sýrem.. Pokud chuťově výrazným sýrům neholdujete, použijte jemnější žervé nebo lučinu.

Špenátová roláda s uzeným lososem

spenatova rolada

Doba přípravy: 35 minut + 60 minut odležení; nutriční hodnota: 243 kcal

Suroviny na 10-12 porcí: 400 g čerstvého špenátu, 4 vejce, 2 lžíce smetanového jogurtu, 4 lžíce hladké mouky, 1 lžička prášku do pečiva, sůl NÁPLŇ: 250 g polotučného tvarohu, 200 g pomazánkového másla, 1 lžíce medové hořčice, sůl, 100-200 g plátků uzeného lososa

Troubu rozehřejte na 180 °C. Omytý špenát vložte do cedníku a prolijte nejprve vroucí a pak ledovou vodou, aby zůstal pěkně zelený. Listy dobře vyždímejte a nasekejte.

Žloutky promíchejte s jogurtem, přimíchejte nasekaný špenát a poté mouku promíchanou s práškem do pečiva a solí. Ušlehejte pevný sníh z bílků a lehce ho vmíchejte do špenátové směsi. Plech vyložte pečicím papírem, špachtlí na něj rozetřete těsto a pečte v troubě asi 15 minut, dokud nezačne na povrchu zlátnout. Papír s upečeným plátem těsta stáhněte z plechu, na jeho povrch rozložte další arch pečicího papíru a obraťte. Z těsta sloupněte papír, na kterém se peklo, a nechte plát trochu vychladnout.

NÁPLŇ: Tvaroh, pomazánkové máslo a hořčici promíchejte v misce, podle chuti osolte.

Upečené těsto potřete náplní, rozložte na ni plátky lososa, pomocí pečicího papíru roládu zaviňte a dejte vychladit. Nakonec ji nakrájejte na plátky a podávejte.

Tip: Roládu můžete naplnit podle vlastní chuti. Do náplně přidejte oblíbené bylinky nebo kapary či sušená rajčata

Vlažný hlávkový salát s krutony

hlavkovy salat

Doba přípravy: 25 minut; nutriční hodnota: 388 kcal

Suroviny na 4 porce: 2 hlávkové saláty, 2 římské saláty, 100 g lusků cukrového hrášku, ½ svazku pažitky, ½ svazku petrželky, hrst šťovíku, 1 chilli paprička, 1 lžíce másla, 1 citron, 100 g vlašských ořechů, sůl, 2- 4 placky arabského chleba (pity)

KRUTONY: Chlebové placky nasucho opečte na grilovací pánvi a ihned, dokud jsou měkké, je nakrájejte na menší trojúhelníky a odložte je na talíř.

Ze salátů odstraňte zvadlé listy a odřízněte spodky košťálů. Hlávky nechte vcelku, dobře je opláchněte a pak nakrájejte na čtvrtky. Z omytých lusků, odkrojte stopky a šikmo je překrojte na poloviny. Pažitku, petrželku i šťovík nasekejte. Papričku omyjte, osušte a nakrájejte na kolečka. Pokud nemáte v oblibě příliš pálivé pokrmy, odstraňte z ní předem semínka. Pak bude jen lehce pikantní, protože právě semínka pálí nejvíc.

Na pánvi nechte rozpustit máslo, a když zpění a začne vonět, osmahněte na něm krátce papričku. Přidejte saláty, osolte a pomalu je poduste 7-10 minut, až zavadnou a budou lehce opečené. Hotovou zeleninu lehce zakapejte citronovou šťávou a přimíchejte bylinky. Salát přendejte na mísu, ozdobte nasucho ogrilovanými ořechy a krutony.

Tip: Chlebové placky můžete položit na plech vyložený pečicím papírem, štětcem nebo mašlovačkou potřít olejem a posypat nastrouhaným sýrem a dát zapéct. Ještě teplé placky nakrájejte.

Foto: Archiv