Úspěšná návrhářka Jana Berg není na české a slovenské módní scéně žádným nováčkem. Přesto, že obléká celebrity i politiky, si je moc dobře vědoma toho, že většina tuzemské populace bojuje s daleko přízemnějšími problémy, než je trendy outfit.

Jak se vyvíjí vkus českých mužů a žen? Já začínala v době, kdy se nosily bílé ponožky, černé mokasíny a fialové sako. Takže z dnešního pohledu je pokrok veliký. Běžně se setkávám s dobře oblečenými muži i ženami. U mnoha ostatních však není problémem „stylová negramotnost“ nebo nezájem být dobře a kvalitně oblečený, ale jednoduše peníze. Velká část občanů naší republiky, bohužel, řeší základní finanční zajištění životních potřeb rodiny a odívání přesouvá do kolonky „nutná potřeba“ a běžně nakupují u levných prodejců nevkusného oblečení. Taková je realita, ale je vhodné to odsuzovat?

Co je značkové, nemusí nutně vydržet… To je částečně pravda, protože za danou značku platíte v ceně kromě designu a výrobních nákladů také drahé nájmy, kultivované prodavačky, reklamní marketing a podobné věci. Zkrátka přidanou hodnotu. Bohužel, v dnešní době neznamená, že co je značkové, je také nevyhnutelně to nejkvalitnější. Ale na druhou stranu, značka je vždy alespoň jakousi zárukou kvality…

Scéna z Pretty Woman s povýšeným a přehlíživým postojem prodavaček v drahém butiku ke klientovi z ulice stále platí? Bohužel, není to ojedinělý zážitek především v buticích v centru Prahy.

Bojujete s tím, že si vaši klienti vymýšlejí nepraktické nebo neslušivé věci? Dělám tuto práci poměrně dlouho na to, abych v klientech nevzbuzovala potřebu být pro ně zkušebním králíkem. Pracuji na základě doporučení, to znamená, že klienti ví, za kým jdou. Můj styl buď milujete, nebo nenávidíte, protože kompromisy dělám zřídka. Ovšem počítám také s tvrdošijností u protistrany. Většinou je to tak, že mi lidé věří a postupně pracujeme na důvěře klienta v sebe sama.

-123

Co nejraději navrhujete? Baví mě výzvy. Miluji řemeslo. Jsem pragmatický dělník, pro mě je základem dobrý materiál a střih, ale to vše nemá cenu bez klienta, pro kterého mám pracovat.

Jak reagujete na přání zákazníků, které vám zrovna nekonvenují? Máte na mysli, že mají podstatně jinou představu o částce, kterou chtějí utratit za naše služby, než je reálná cena? Ano, to se může stát – snažíme se najít zlatou střední cestu. Když na to nemáte, neznamená to, že jste „horší“. Především, nikde není napsáno, že zítra nebude situace jiná, lepší. Vážíme si každého klienta i toho, kterého neumíme bezprostředně uspokojit, někdy postačí dobrá rada nebo doporučení, které nic nestojí. Ono se to v čase většinou zůročí…

Co nosíte vy sama nejraději? Ráda bych byla Pretty Woman (smích). Ale ve finále, protože pořád někde jezdím, minimálně mezi Brnem a Prahou, vykládám a nakládám, tak se nejlíp cítím v džínách a tričku.

Foto: Archiv