více >>

Bulgur, quinoa, pohanka a ti další… Ze všech těchto zdravých pokladů jdou vytvořit jídla slaná i sladká, pikantní nebo jemná jako pohlazení. Za odlehčené pokrmy po období svátečního hodování na přelomu roku vám vaše tělo bude vděčné.

Karbanátky z bulguru

35525_Gurman_24x36cm

Doba přípravy: 35 minut; nutriční hodnota: 1090 kcal

Suroviny na 4 porce: 200 g bulguru, 250 g mletého jehněčího nebo hovězího masa, 1 vejce, 1 jemně nasekaná cibule, 50 g piniových oříšků, ½ svazku petrželky, špetka mletého koriandru, 200 ml rostlinného oleje, 1 mangold nebo hlávkový salát, 4 chleby Pita, 400 g bílého jogurtu, 1 lžíce grilovaných sezamových semínek, 1 lžíce olivového oleje, sůl

Bulgur dejte do rendlíku s trojnásobným množstvím studené vody, osolte a přiveďte k varu. Pomalu vařte asi 20 minut a pak nechte pod pokličkou dojít a vychladnout.

Mleté maso vyklopte do mísy, přidejte bulgur, vejce, cibuli, piniové oříšky a jemně nasekanou petrželku. Osolte, okořeňte špetkou mletého koriandru, dobře promíchejte a vytvořte šištičky. Na pánvi rozpalte olej a smažte na něm karbanátky 3–5 minut po každé straně. Usmažené kusy pokládejte na papírovou utěrku, aby se z nich odsál tuk.

Placky chleba překrojte a dutiny naplňte listy mangoldu a horkými karbanátky. Na závěr pokrm pokapejte bílým jogurtem a posypte ogrilovanými sezamovými semínky.

Tip: Pro poněkud orientálnější chuť okořeňte maso ještě špetkou skořice.

Bulgur Vyrábí se z částečně obroušené pšenice, která byla tepelně zpracovaná napařením a usušením. Obsahuje bílkoviny, esenciální mastné kyseliny, škrob, minerální látky a vitaminy. Můžete ho vařit rovnou ve vodě, nebo napřed lehce opražit na lžíci oleje, zalít horkou vodou či vývarem, 10–15 minut pomalu vařit a pak nechat dojít pod pokličkou.

Pohankové palačinky

35793_Gurman_24x36cm

Doba přípravy: 35 minut + 120 minut na odpočinutí těsta; nutriční hodnota: 431 kcal

Suroviny na 20 palačinek: 150 g pohankové mouky, 250 ml mléka, 2 fíky nebo jiné čerstvé ovoce na ozdobení, 1 balení nutely, 1 vejce, 4 lžíce cukru, 2 lžíce másla, špetka soli

Pohankovou mouku prosejte do misky se špetkou soli. Vajíčko rozšlehejte s mlékem, přidejte k mouce a vymíchejte polotekuté těsto. Přikryjte ho utěrkou a nechte 2 hodiny odpočinut při pokojové teplotě.

Do rendlíčku nasypte cukr, zalijte ho trochou vody a 2 minuty povařte. Přidejte řezy fíků a nechte je přejít varem, pak je sundejte z ohně a nechte vychladnout. Zahřejte pánev a mašlovačkou ji lehce potřete máslem. Naběračkou do ní nalijte těsto a krouživým pohybem je rozlijte po celé pánvi. Pečte 1–2 minuty, dokud povrch nezatuhne, pak palačinku obraťte a dopečte.

Hotové palačinky skládejte jednu na druhou, nejlépe na velký mělký talíř, postavený na hrnku s vroucí vodou, aby zůstaly teplé. Každou upečenou palačinku potřete nutelou, srolujte ji a pokládejte na talíře. Ozdobte je řezy fíků a pokapejte sirupem.

Tip: Nutelou potřené palačinky můžete navrstvit jednu na druhou, poslední vrstvu ozdobit ovocem a krájet na řezy jako dort.

Pohanka Tuto pseudoobilovinu přinesli z Číny do křesťanské Evropy Turci – pohané, proto pohanka. Obsahuje železo, vápník, bílkoviny a rutin, posilující cévní stěny, a je bezlepková. Používá se loupaná, lehce opražená a uvařená jako příloha. Dělají se z ní slané i sladké kaše. Mele se na mouku, z níž se připravují těstoviny (v Japonsku) a pečou palačinky (ve Francii).

Salát z quinoy s balkánským sýrem

36050_Gurman_24x36cm

Doba přípravy: 35 minut, máčení quinoy: 8 hodin; nutriční hodnota: 439 kcal

Suroviny na 4 porce: 200 g quinoy, 200 g balkánského sýra (vymáčeného 2 hodiny ve studené vodě, aby nebyl příliš slaný), 500 g rajčat, 1 salátová okurka, 3 lžíce oleje, 2 lžíce citronové šťávy, sůl

Quinou přes noc namočte (pokud jste zapomněli, aspoň ji důkladně properte). Druhý den ji zalijte dvojnásobným množstvím studené vody, přiveďte k varu a pomalu vařte asi 15–20 minut doměkka. Přiklopte pokličkou a pak ji nechte vychladnout.

V zavařovací skleničce protřepejte olej s citronovou šťávou a solí. Sýr nakrájejte na kostičky. Rajčata omyjte, osušte a nakrájejte na čtvrtky. Okurku omyjte, osušte a škrabkou na zeleninu z ní naloupejte jemné podélné plátky.

Všechny suroviny dejte do misky, přidejte uvařenou vychladlou quinou a promíchejte se zálivkou.

Tip: Místo balkánského sýra můžete použít i brynzu. Dejte ji rovnou do zálivky a vzniklou hmotou přelijte ostatní suroviny.

Quinoa Její drobná zrníčka se podobají prosu a neobsahují lepek. Připravuje se z nich rizoto, polévky, kaše, nákypy, přílohy, kombinují se s obilovinami a luštěninami, nebo se melou na mouku, která se používá na přípravu tortill. Quinoa neboli merlík chilský obsahuje množství bílkovin,aminokyselinu lysin, škrob, tuky, karoten, vitaminy A, C, E a skupiny B. Z minerálů vápník, hořčík a železo. Je nenáročná na půdu a roste i v horách.

Foto: Archiv