více >>

Jak se říká – práce kvapná málo platná. Příjemný a hlavně nenásilný začátek zdravého životního stylu je nezbytně nutný, pokud chcete výsledek udržet dlouhodobě. Vyzkoušejte několik snadných tipů od známého kouče zdravého životního stylu Václava Krejčíka…

  1. Nedělejte příliš velké změny najednou, i malé kroky mohou mít zásadní význam. Neodraďte sebe ani své okolí dogmatickým vnucováním.

  2. Jezte méně, ale o to kvalitněji. Vybírejte sezónní suroviny a upřednostňujte poctivé suroviny v kvalitě bio, ne levné náhražky.

  3. Zkuste vnímat, kdy máte hlad a v tu chvíli jezte. Pokud zjistíte, že máte pouze chuť, nejezte.

  4. Nejezte, když máte špatnou náladu, jste smutní a není vám dobře.

  5. Jako přílohu vyzkoušejte lehký kuskus, bulgur či bezlepkovou kukuřičnou polentu v bio kvalitě. Jejich příprava je velmi snadná a rychlá, příjemně chutnají a zpestří vám jídelníček.

  6. Místo bílých těstovin zkuste celozrnné z tvrdé pšenice. Vynikají výtečnou chutí a pevnou strukturou. Navíc díky obsahu celozrnné mouky obohatí váš pokrm o důležité živiny.

  7. Odlehčete svému zažívacímu systému alespoň párkrát do měsíce a zařazujte pravidelně do své stravy potraviny bez lepku. Ideální je třeba pohanka, jáhly nebo quinoa. Dobře svému trávení odlehčíte také tím, že jeden den nebo odpoledne v měsíci nebudete jíst. Pijte dostatek vody a bylinných čajů a váš organismus se bude cítit dobře.

  8. Zahušťujte své omáčky a polévky celozrnnou moukou či rozmixovanou zeleninou. Bílá mouka na zahušťování dodává jen prázdné kalorie.

  9. Nebojte se luštěnin. Jsou výborným zdrojem bílkovin a základem mnoha výtečných polévek. Zkuste třeba jednoduchou čočkovou polévku. Červená loupaná čočka je velmi dobře stravitelná a můžete ji zařadit do jídelníčku i pro malé děti.

  10. Zkuste netradiční plodiny. Naši předci využívali mnohem více obilovin než my v současné době. Objevili jste už třeba červenou pšenici či jednozrnku? Budete mile překvapeni jejich chutí a variabilitou kuchyňského využití.

  11. Zdravá strava bez pravidelného pohybu je pouze jednou z částí, jak být v kondici a cítit se dobře. Proto zkuste buď 30 minut pravidelného cvičení po ránu, nebo si najděte 2 – 3 dny v týdnu čas pro pohybovou aktivitu. Vhodný je třeba jogging či svižná chůze.

  12. Vyhledávejte možnosti pro pohyb v každodenních činnostech. Pro začátek zkuste místo jízdy výtahem či po eskalátorech zvolit chůzi po schodech nebo vystoupit o zastávku dřív a do cíle dojít pěšky. Uvidíte, jak se v kombinaci se zdravou stravou budete cítit dobře.

  13. Vařte s radostí a celý proces přípravy jídla i stolování si užívejte. Důležité jsou nejen kvalitní suroviny ale i pozitivní energie, kterou do připravovaného pokrmu vkládáte.

Foto: Archiv