Když se někdo zeptá: „Co nejhoršího může dělat řidič za volantem?“, dost možná budete patřit mezi tu skupinku lidí, kteří s naprostou jistotou odpoví, že přesně vědí, co se dělat nesmí, co je protizákonné, co je špatně. 

Vždyť je to přeci všechno tak jasné a odpověď tak jednoduchá. Proč je tedy nutné neustále opakovat jedno a to samé dokola, když to všichni vlastně víme? Odpověď na tuto otázku je, bohužel, ještě jednodušší.

Protože stále ještě existují lidé, kteří všechna varování ignorují. Protože dopravních nehod, které jsou fatální, neubývá, ba naopak. Protože za mnohými z těchto fatálních nehod stojí právě to chování, které za volant nepatří, a i když to víme, tak se stále ještě objevuje až příliš často.

Party za volantem

Leckdy si ani neuvědomujeme, že při řízení je zapotřebí stoprocentní soustředěnosti a že i maličkosti nás mohou rozptýlit natolik, že řízení nakonec nezvládneme. Mezi takové „maličkosti“ patří třeba kouření, nebo manipulace s rádiem. Ruku na srdce, kdo z řidičů může upřímně říct, že nic z toho nikdy neudělal. Základem bezpečného řízení je neustále předvídat nepředvídatelné, soustředit se, abychom mohli včas a dostatečně rychle reagovat na mimořádné situace tak, abychom neohrozili ani sebe ani své okolí. Pokud je pozornost řidiče rozptýlena byť jen cigaretou, kterou drží v ruce, nebo hledáním jiné stanice, kde budou hrát něco, co se mu líbí, pak těžko bude reagovat včas, rychle a hlavně bezpečně. Nehledě na to, že právě tyhle věci můžou zapříčinit vznik takové mimořádné situace třeba tím, že na chvilku vybočíme ze své dráhy, a někdo jiný bude muset včas, dostatečně rychle a bezpečně reagovat. Jenže co když se ani on nebude věnovat plně řízení? Co myslíte, že se stane?

Zdroj: archiv

Tanec patří na parket

Když jsme již zmínili rádio, je dobré připomenout, že ani příliš hlasitá hudba nepatří za volantem mezi moc dobré nápady. Hlasitá hudba může rozptylovat natolik, že řidiče strhne k jakémusi druhu tance a tím může snížit jeho pozornost, zpomalit jeho reakce. Mimo to může hlasitá hudba přehlušit veškeré dění kolem a odtud už je jen krůček k tomu, aby řidič přeslechl třeba přijíždějící sanitku.

TIP: Jízdní asistenční systémy za vás pohlídají spoustu věcí. Nové i ojeté vozy ŠKODA například umí pohlídat, abyste zůstali ve svém pruhu, dodrželi bezpečnou vzdálenost od předchozího vozu nebo pomůžou dodržovat rychlostní limity. Nikdy ale na ně nespoléhejte stoprocentně! Soustředěný řidič je vždy nejdůležitějším předpokladem bezpečné jízdy.

Zdroj: archiv

Máte hlad? Zastavte se v motorestu!

Jako zdánlivá, v podstatě „nevinná maličkost“, může někomu za volantem připadat jídlo a pití, a tak si je dokáže ve svých očích dostatečně ospravedlnit. Bohužel pořád platí, že cokoliv, co nesouvisí s řízením, v sobě skrývá nebezpečí nehody. Jídlo ani pití by za volantem nemělo mít své místo. A to nemusíme zacházet až k takovému extrému, kterým je jezení příborem. Bohužel, i takoví řidiči jsou na silnicích k vidění. V jedné ruce drží hrnek s polévkou a v druhé lžíci, kterou jedí. Volant přidržují loktem a domýšlet, jak by byli schopni reagovat v případě potřeby, raději snad ani nebudeme.

Řidičky, dejte si pozor

Dalším nebezpečným chováním, které je možné tentokrát hlavně u řidiček vidět, je líčení. Věřili byste, že se najdou takové, které nedokonalý make-up nenechá v klidu a potřeba upravit se převáží veškerý zdravý rozum, takže během řízení sahají po rtěnkách a řasenkách a zpětné zrcátko přestane na chvíli plnit svůj původní účel a stane se prostě jen zrcátkem? A argument, že třeba dotyčná čeká, až bude stát na semaforech, je vcelku slabý. Proč? No protože i když se stojí na křižovatce, je stále zapotřebí stoprocentní pozornosti.

TIP: Zajímají vás příběhy o prohřešcích řidičů za volantem? Přečtěte si zkušenosti řidičky Lucie a řidiče Martina z českých silnic.

Zdroj: archiv

Nechte je zvonit a pípat

Samostatnou kapitolu tvoří dnešní technologie, které nám májí být nápomocné a mají nám zjednodušovat život. Jenže ve chvíli, kdy sedíme za volantem, se mohou stát naším nepřítelem. Mobilní telefony, tablety, notebooky, navigace. To vše mnohé z nás láká natolik, že ani po dobu, kdy řídíme, nedokážeme odolat třeba zrovna lákavému zvuku zprávy a potřeba odpovědět je silnější než vědomí, že psát textovou zprávu za volantem je víc než riskantní. Neuvědomujeme si, že i telefonování je nebezpečné, a to i v případě, že máme handsfree, protože i samotný rozhovor nás může rozptýlit a tím oslabit naši pozornost. Někteří řidiči jdou během svého řízení ještě dál, a ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, mají na palubové desce otevřený notebook, na kterém sledují filmy. A takto bychom mohli pokračovat. Manipulace s navigací a její nastavování za jízdy také nepatří mezi zrovna šťastná rozhodnutí.

Mapy vás nesmí rozptylovat

Když jsme mluvili o tom, jak nebezpečné může být „občasné“ mrknutí na mobil, tablet či notebook, dovedete si představit, jak nebezpečné je hledání v mapách nebo čtení knížky? Ano, další neskutečná a zbytečná činnost, kterou jsou někteří řidiči za volantem schopni dělat. Na volantu mají rozloženou knihu a během jízdy si čtou. Asi je zbytečné se ptát, na kolik jsou tito řidiči schopni věnovat se řízení. A hledat rozumné vysvětlení, proč tak dotyční činí, je zbytečné, protože žádné takové prostě není. Ani hledání v mapách, i když to svým způsobem do auta patří, není za jízdy nic, co chceme u ostatních řidičů vídat. Vždycky je lepší zastavit a kus trasy si naplánovat dopředu a pak, když je potřeba, zastavit znovu. Zdá se to zdlouhavé? Ano, je to časově náročnější, ale pořád bezpečnější a na tom přeci záleží víc než na trošce času.

Co říci závěrem?

Snad jen to, že za volant patří jen naše soustředění, nic víc. Že jediná vteřina dokáže změnit lidský život a že za volantem to platí snad silněji, než kdekoliv jinde. Že ve chvíli, kdy sedáme za volant, přibíráme k zodpovědnosti, kterou máme sami za sebe, i zodpovědnost za všechny ostatní, kteří vyráží na silnice spolu s námi, ať už sedí v našem nebo svém vlastním autě, jdou po chodníku, jedou na kole. Tak si tedy zapněme bezpečnostní pás a buďme zodpovědní.